You mad ? || No, I am qalqalah


Sebentar lagi aku akan menghadapi ujian Skill lab, teknik balut-membalut. Sebentar lagi, sebab depends on timeline kau orang la, aku dapat idea nak tulis sebelum ujian, tapi aku tulis hari selasa. Kau orang pula mungkin baca hari selasa, maybe esoknya, maybe tak baca pon.


Oke, berbalik pada ujian tadi, eh silap, bukan pada ujian tapi sebelum ujian. Sebelum ujian biasanya pelbagai macam perasaan dan masalah yang timbul. Kegusaran hati, jantung berdegup kencang, tangan cuba memperagakan cara letak kasa ukuran sedang pada bantalan tulang genu dan maleolus, otak sibuk menghafal list, otak sibuk membayangkan apa yang aku akan buat, otak sibuk fikir malam nih nak makan sate atau ketoprak. Sebab aku dah lama tak makan sate, tapi sate mahal so tak payah makan laa malam nih. Eh, distraction.


“Eh Fasren ensem, sini aku ajar satu ayat sebelum ujian skill lab”, kata temanku. Serius aku tak tipu dia cakap macam nih.


“Tapi kau boleh baca ayat ni sebelum ujian skill lab je, kalau ujian integrasi tak mujarab sangat”, aku dah rasa agak pelik, curious sikit. Ayat spesifik untuk ujian skill lab ? Just wow !!


 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمDengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
1.    إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan,
2.    وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا dan kamu lihat manusia masuk agama Allah dengan berbondong-bondong,
3.    فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penerima taubat.


Wow, ilmu baru. Kawan aku pon cerita laa Surah An-Nasr ada kaitan dengan surah Al-lahab, menerangkan tentang kemenangan yang diperoleh Nabi Muhammad s.a.w. dan pengikut-pengikutnya, sedang Surah Al-Lahab menerangkan tentang kebinasaan dan siksaan yang akan diderita oleh Abu Lahab dan isterinya sebagai orang-orang yang menentang Nabi. (wiki)


Aku pon kongsi sedikit ilmu yang aku ada. Kalau waktu sebelum ujian mcm ni emak aku akan suruh baca surah ni :


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمDengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
1.    أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: dadamu (wahai Muhammad serta mengisinya dengan iman dan hidayah petunjuk)?
2.    وَوَضَعْنَا عَنْكَ وِزْرَكَ Dan Kami telah meringankan daripadamu: bebanmu (menyiarkan Islam),
3.    الَّذِي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan berbagai kemudahan dalam melaksanakannya)?
4.    وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ Dan Kami telah meninggikan bagimu: sebutan namamu (dengan mengurniakan pangkat Nabi dan berbagai kemuliaan)?
5.    فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,
6.    إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا (Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.
7.    فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain),
8.    وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini).


“Eh, ni surah untuk bagi ketenteraman jiwa, tak cukup. Kena baca surah aku bagi td, yang Allah bagi pertolongan dan hancurkan musuh Islam.” Kata beliau.


Betul juga. Tapi penguji ujian skill lab aku dr.Heaven yang baik. Cukup laa baca ayat penenang jiwa supaya aku boleh buat lancar. Tapi doktor yang akan uji kawan aku tu jahat, so logik laa kalau dia nak baca surah yang Allah beri pertolongan dan hancurkan musuh Islam.


Tergantung keadaan.

1 berani komen:

SuE RaY said...

Lol..
Pelik betul ur friend's idea..
But funny too..
=)

Yg x boleh belah sekali the part fasren hensem 2..
Hee hee..
So believable..
=P